Natuurlijk leidinggeven kan ook zonder stress en gedoe

2 wandelingOntspannen wandelen.

Deze week had ik een sessie natuurcoaching en werd door de klant gewezen op de modder en nattigheid in het bos. Zo was het toch niet leuk? Dat geploeter was hij nu wel zat. Hij wilde ontspannen wandelen. Op mijn vraag waarom hij dat dan niet deed, keek hij mij verbaasd aan. In deze situatie? Dan moest toch eerst de zon schijnen, de vogels zingen en de boel in bloei staan.

Tja, het was die dag koud, regenachtig en de vorst was net uit de grond. Maar er was genoeg te zien en te genieten. Op mijn vraag of hij dat wilde zien en ervaren, zijn we toen verder aan de slag gegaan. Het werd een mooie ontdekkingstocht! Deze leidinggevende had vaak stress en gedoe op zijn werk. Ook daar was het ploeteren. Maar wat kon de natuur hem vandaag leren? Dat heeft veel te maken met hoe je kijkt. Heb JIJ wel eens zo`n periode vol gedoe?

Tegen je zin?

Heb jij het ook zo druk? Ervaar je veel stress? Ben jij niet meer effectief als leidinggevende? Heb je geen energie meer voor leuke privézaken?

Veel leidinggevenden ervaren dit dagelijks en lijden hier flink onder. Ze lopen achter de feiten aan en hebben niet meer de regie. Ze komen vermoeid thuis en hebben hun doelen niet bereikt. Dit gaat steeds meer knagen. Door dat al gedoe zag mijn klant alleen geploeter en modder en dat bepaalde zijn blik.

Druk zijn en stress kun je kiezen!

druk2Het klinkt misschien heel raar, maar belangrijk is dat je beseft dat jij zo’n situatie zelf laat ontstaan. Echt niemand om je heen is de oorzaak van jouw stress of druktegevoel. Dat klinkt hard en is soms lastig te accepteren. Maar lees eens verder, voor je afhaakt. Ik hoor het vaker “Als mijn organisatie nu eens niet zo veel eisen stelt, mijn team geen zieken heeft, mijn cijfers beter zijn, etc.” Wat er dan onbewust gebeurt, is het volgende:
We leggen de schuld van onze problemen bij anderen neer. Je plaatst je daarmee in een afhankelijke situatie. Diep van binnen weet je namelijk wel dat je zelf de oorzaak bent van dit stressgevoel. Stel de organisatie geeft je een extra klus. Eigenlijk heb je geen tijd en toch zeg je JA. Met gevolg dat jij stress en drukte ervaart. En dan is natuurlijk de directie of in dit geval de omgeving je boosdoener. Of bij ziekte binnen het team, je kunt dan wel dezelfde doelen stellen, maar hoe reëel is dat? Accepteren dat iets anders moet als jij bedacht hebt, daar kun je ook ontspannen mee omgaan.

Au, dat doet zeer

Voor veel leidinggevenden is het ontdekken van dit alles erg confronterend. Ze moeten dan verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen en gevoel. Ze kunnen zich niet meer verschuilen achter het idee dat de ander de schuld is van drukte of stress. Maar dit kan echter nooit door een ander komen. Jij laat zelf toe dat jij dingen doet die je niet wilt. Jij hebt altijd de keuze om te bepalen wat je reactie is op een situatie of iemand om je heen. Helaas zijn veel mensen dit gevoel van vrijheid kwijtgeraakt, waardoor ze niet langer de baas zijn over hun eigen gevoel en gedrag.

Van regen wordt je niet depressief, maar alleen nat

GE DIGITAL CAMERAIedereen heeft zo`n 60.000 gedachtes per dag, veelal onbewust, maar het wordt wel in je hersens opgeslagen en verwerkt. Als je elke dag naar je werk fietst of loopt, zie je dan alle gebouwen, de natuur, voel je de wind en zon op je gezicht? Geniet je ervan of heb je last van de regen? Dat is jouw keuze! In de morgen als het regent, kun je mopperen, een paraplu pakken, of met je kind in de regen gaan spelen. Van regen zelf wordt je niet depressief, maar alleen maar nat (als je die paraplu niet meeneemt).
Jouw overtuiging zorgt dus voor het gevoel. Wanneer je stress en drukte ervaart, liggen daar belemmerende overtuigingen onder. In het genoemde voorbeeld van een extra taak doen, kunnen volgende overtuigingen meespelen: Ik kan geen nee zeggen; ik raak mijn baan kwijt; ze vinden me anders niet aardig/ geen goed leider, enzovoort. Hierdoor doe jij dingen waar je eigenlijk niet achter staat. En daardoor ontstaat jouw stressgevoel.

De natuur als spiegel

De kunst is dus achterhalen welke belemmerende overtuigingen je hebt. Door letterlijk naar buiten te gaan en oefeningen doen, leer je weer bewust te worden van je gevoel. Datgene waar je normaal zo aan voorbij loopt en niet meer ziet, wordt weer zichtbaar. Je ontdekt: wat wil ik nu wel! Je gebruikt je intuïtie om contact te maken met je verlangens, met wie jij wilt zijn of wat je wilt ervaren in je werk. Dan kun je daarna zoeken naar helpende overtuigingen. Zoals: ik ben rustig, ik heb de regie over wat mijn team doet, ik zeg nee als ik dat nodig vind, ik ben onafhankelijk in mijn keuzes van wat anderen vinden.

Mijn klant ontdekte knoppen in bomen en planten, wachtend op het voorjaar, zelfs bloeiende katjes. Bloemen, verstopt in de bladeren. We zijn samen gaan kijken naar wat in zijn werk in de knop stond of zelfs al in bloei. Door daar op te focussen in plaats van op de zaken die niet liepen, werden hij en zijn team een stuk meer gemotiveerd en lukte het uit de nattigheid en het geploeter te komen. Door anders kijken en denken, ervaar jezelf een goed gevoel. En is dat niet wat je juist wilt? Nou, ga dat dan doen! Je hebt keuze je te laten leiden door je angst of verlangen. Het is aan jou!

kalm aan doen5 tips om natuurlijk te leiden, zonder stress

  1. Hoe meer jij zegt ‘ik heb het zo druk’ of ‘ik heb stress’, zijn dat overtuigingen die zorgen voor een gespannen gevoel. Ze houden je vast in een negatief patroon. Stop hier mee!
  2. Bedenk dat jouw denken de drukte creëert. Een ander is nooit de oorzaak van jouw stress. Jij laat het, onbewust, toe. Het is aan jou om een andere keuze te maken.
  3. Onderzoek welke overtuigingen de oorzaak zijn van je stress of drukte. Schrijf op welke het meest belemmeren. Ontdek waar je (onbewust) bang voor bent. Wat hoop je nu te vermijden?
  4. Accepteer deze angst. Dat klinkt misschien tegenstrijdig. Maar angst wil je eigenlijk helpen. Wel heeft die angst nu ook gezorgd dat je in een ongezond denkpatroon vastzit. Bedank je angst voor de bescherming, omarm hem en zoek een helpende overtuiging. (ps. angst wegdrukken werkt niet: het zijn net kurken: ze zijn zo weer boven)
  5. Ga eens de natuur in en ervaar de rust en stilte daar. Zoek een aangename plek en benoem je verlangens. Stel jezelf de vragen: Hoe wil ik werken? Volgens welke waarden wil ik leven? Welke gevoelens vind ik belangrijk? Schrijf ze op. En voel ze!! Maak er geen rationele trucjes van. Je verlangens moeten waar zijn voor jou. Verlangens worden zo sterker dan je angsten, waardoor stress voorgoed uit je leven verdwijnt.

Succes!

Posted in natuurcoaching | Tagged , , , , | Leave a comment

de wet van Sinterklaas


Neem je leven in eigen hand

Mensen die  hun geluk van een ander,  of dat nu hun baas, partner of de overheid is, verwachten, vullen hun eigen behoefte of leegte met iets wat een ander moet gaan doen. De vraag is echter hoe reëel dat is, ipv dat geluk zelf creëren.  Daar kun je heel veel zelf aan doen. Dat is dus persoonlijk leiderschap!  Wachten op een ander maakt je afhankelijk en vaak ongelukkig omdat je niet krijgt wat je wilt. En dan verwijten we de ander dat hij/ zij het niet doet, weet, etc.

Ik zie in teams en organisaties vaak dat dit gebeurt. Mensen zijn teleurgesteld in elkaar en verwachten dingen van elkaar, maar dat spreken ze niet uit. De sfeer verslechtert, er is soms gemopper en iedereen vindt dat iemand iets moet doen…

Maar wat doen zij zelf?. Als niemand begint, gaat het niet veranderen.

De vraag is echter hoe eerlijk dat verwachten van die ander is en boos op hem/ haar zijn. Weet die ander eigenlijk wel dat je dat van hem of haar verwacht? Heb JIJ dat hem of haar dat duidelijk gezegd of gevraagd?  En als je dat wel gedaan hebt,  heb JIJ gezegd dat je teleurgesteld bent in die ander daarover als hij het niet gedaan heeft? Wat heb JIJ geïnvesteerd om het tot een goed resultaat te maken?

Ja, dat is niet zo makkelijk. Dat klopt! Maar als je iets echt graag wil, of voor jou heel belangrijk is…..

wet van Sinterklaas…  Als je niet zegt wat je verwacht, of als cadeau wil, krijg je dat wat een ander denkt dat jij leuk vindt of nodig hebt. Dat kan heel teleurstellend zijn. Dus  als je wat anders wilt, moet je het vragen!

Dus begin eens met nadenken wat jij echt wil. Waar jij blij van wordt in het leven, je werk, je relatie? Ga eens vragen of een ander dat wil en kan geven.

En als je het hier niet kunt krijgen, ga op zoek naar iemand die het wel kan/ wil geven. Wat ik van ouders niet kreeg, vroeg ik oma. Dat werkte soms wel 😉

Neem je geluk in eigen hand, word je eigen leider

Posted in Geen categorie | Tagged , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Goed leiderschap?

Iedereen heeft er tegenwoordig over.

Goed leiderschap is niet je mensen vertellen wat ze moeten doen. De huidige werknemer heeft behoefte aan ruimte en zelfontplooiing.

leiderschapDie verandering binnen organisaties begint bij de managers zelf, die van binnenuit het systeem, zichzelf en de hun werk moeten veranderen. Het moet beginnen bij hen die nu ‘aan de macht’ zijn.

Zij moeten leren op anders te kijken naar zaken als controle, management, protocollen, etc. Door te onderzoeken waar controle-behoefte vandaan komt. Welk effect het heeft op henzelf en de organisatie om mensen hun talenten ten volle te laten gebruiken?. En die verandering is een persoonlijke zaak. Het vraagt iets van de managers zelf, als persoon.

Daarvoor moet je als manager lef hebben en je eigen-wijsheid gebruiken en onderzoeken. Waar sta jij voor, wat is je passie? Er is vertrouwen in jezelf nodig om het anderen te kunnen geven. Hoe kun je een klimaat creëren waarin medewerkers zelf initiatieven nemen, zich ontwikkelen.

Het belang van mensgericht leiderschap wordt daardoor belangrijk alsook het werken met zelfsturende teams. Onze oude managementrol van controle en sturing van bovenaf moet vervangen worden door nieuwe vormen en rollen. Werken vanuit de talenten van mensen. Creëer de ruimte om te excelleren.

IMG_0636

Goed leidinggeven aan anderen, begint bij goed leidinggeven aan jezelf.

Meer weten hoe jij medewerkers beter kunt begeleiden?? Neem eens contact op.

Posted in Geen categorie | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Op pad met een natuurcoach?!

Een gewone dag: opstaan, eten, naar je werk. Snel mail en social media checken. Werken binnen 4 muren. Er moet van alles af. Je baas en collega`s verwachten veel en misschien jijzelf ook. Door betere Arboregels wordt de fysieke belasting steeds minder. Maar de mentale belasting dan? Psychische druk en stress ontwikkelen zich steeds meer als beroepsziekte. Velen hebben hun hoofd vol en zijn altijd druk, druk. Ze zijn gejaagd bezig zonder veel resultaat. Men zou maar wat graag rust en ruimte willen. Die wordt dan gezocht in TV, social media, een lekker glas, of…..?

Kan dat nu niet anders?

Helende natuur

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat contact met de natuur op verschillende niveaus op mensen positief inwerkt. Dementerenden blijken beter te (blijven) functioneren zowel cognitief als sociaal, als ze regelmatig bezoek krijgen van een zorghond of -konijn. Het contact en strelen activeert bepaalde hersengebieden. Eigenaren van huisdieren voelen zich gezonder en gelukkiger. Mensen met depressieve of psychische klachten knappen op door een buitenwandeling.

IMG_9689

Ja, dat kan anders!

Geef jezelf meer rust en ruimte in je hoofd en leven. Voorkom stress of een beginnende burn-out. Ga vaker natuur in!

Vanaf mijn jeugd kom ik veel in de natuur. Wandelen of fietsen op zondag. Reeën kijken in het Wierdenseveld. Zwervend over de heide, kleine bospaadjes. Bermbloemen plukken voor of met oma. Fietsend naar school of de sportclub zag ik seizoenen veranderen: zomerzon, wind en herfstregen, sneeuw en winterkou, de eerste lentebloesems. Ik vond het heel gewoon en het was er altijd.

Ik merkte hoe belangrijk de natuur voor mij is en zocht hem (onbewust) steeds vaker op. In vakanties, bij de scouting, wandelen met de hond. Tijdens mijn drukke baan als zorgmanager gaf het me een rustpunt en kon ik op adem komen. En nu pas ik het als trainer en coach binnen mijn bedrijf toe.

Vanuit mijn liefde voor de natuur was het een logische stap om de natuur in mijn coaching en training te gebruiken. Natuur raakt mensen: een vogel die fluit, een konijn huppelt voorbij; of een eigenwijze graspol die zich door het asfalt boort: ze geven je een glimlach. Mij in elk geval wel.

Natuurcoaching

Sommige mensen zoeken zelf de natuur al op. Het kost weinig geld en moeite om in je lunch of koffiepauze eens naar buiten te lopen, een frisse neus te halen. In het weekend het bos in of lekker uitwaaien aan het strand. Ze komen zo tot rust en ontspanning.

Maar natuurcoaching biedt je meer. Ik help je om zaken via de natuur anders te beleven. Je blik te verleggen. Door gericht oefeningen te doen en vragen te stellen over wat je ziet of opvalt. Waar geniet je van? Is de natuur lelijk, irritant, spannend, onverwacht, mooi? Zo ziet de een in de herfst een vallend blad als een verlies van het oude leven, de baan. Een ander als afwerpen van je overbodige ballast en kans op een nieuw begin. De winter was voor een deelnemer bedreigend omdat er niets gebeurt (aan de buitenkant). Maar door verdere verkenning bleek het ook de periode om tot rust te komen en energie te verzamelen voor een nieuwe stap. Zo maakt iedereen steeds een eigen proces door op basis van de eigen situatie en beleving.

2014-11-24 13.59.51

Soms kun je door de stilte en ontspanning in de natuur voelen wat er echt speelt in je leven. Er hoeft even helemaal niks. Er komt wat komt. Komt er niks, dan is het ook goed. Dan ervaar je wind, zon en regen op je wangen. Door letterlijk naar buiten te gaan en te zijn! Ik laat je met afstand kijken naar je eigen leven. Door zaken vanuit een ander oogpunt te zien en beleven, kom je sneller tot nieuwe inzichten NATUURLIJK!! Het woord zelf zegt het al.

Door al dat rennen en vliegen, alle beeldschermen en prikkels verliezen we soms het contact met onszelf en onze eigen natuur. Natuurcoaching is erop gericht om je eigen, natuurlijke wijsheid weer (terug) te vinden en aan te spreken. Je in je natuurlijke kracht te zetten. Dat geeft rust en nieuwe energie.

Natuurvolken gingen van oudsher al de natuur, bossen of bergen in, om een speciaal teken of medicijn te vinden. De natuur hielp bij het zoeken naar hun innerlijke wijsheid. Ook nu heeft de natuur antwoorden voor jou, houdt ze je een spiegel voor. Wat wil jij? Wil je een verandering in je leven, oud gedrag loslaten, nieuwe inspiratie vinden, of….

Meer weten wat natuurcoaching voor jou of je organisatie kan betekenen?

coaching2014-10-27 09.52.13

Ga je mee op pad? Als coach houd ik je graag eens de natuurspiegel voor!

Lees hier verder wat `t Lab nog meer doet.

Goede chemie!

Lia van Loo

Posted in natuurcoaching | Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Drie perspectieven binnen organisaties: 3 Ander licht, ander perspectief!

Ben je manager of leidinggevende van een team of teamlid dat meer wil weten over hoe een organisatie of je team beter samenwerkt?

Ooit van de Casa Batllo gehoord? Het is een Spaans huis, ontworpen door de architect Gaudi.
Zo’n 100 jaar geleden een vooruitstrevende man. Hij ontwierp op een hele andere manier dan men gewend was. En de resultaten zijn nog steeds te zien.
Hij experimenteerde volop met het interieur: deuren, kozijnvormen, en ramen.
Gaudi had iets met licht en glas, kleuren, vormen en effecten.
2014-02-07 10.21.40   Geniaal!

Een bepaald rozet dat in de ene ruimte blauw leek, bleek in de kamer erachter rood te zijn. Wel even het totaal andere uiterste in het kleurenperspectief! Hoe hij dat technisch heeft gedaan, geen idee. Maar het was schitterend om te ontdekken. Het geeft me het derde perspectief, dat van de lichtinval.

Wat heeft dat nu met teams te maken?
In elk team zitten de hardlopers, de denkers en de drammers. Vul maar in waar jij rode vlekken van krijgt….
Waarom doen ze nu niet gewoon mee met de rest? “Moet hij/ zij weer moeilijk doen…? Jan zal wel weer tegen zijn”. Het oordeel ligt vaak al klaar.

Teams hebben soms de neiging om andersdenkenden buiten spel te zetten. “We moeten het allemaal eens zijn!” Maar ben je dan effectief? Teams zijn soms zo overtuigd van eigen gelijk dat men niet meer open staat voor andere visies. Die opgelegde solidariteit is een vorm van groepsdenken.

Ik zie hierdoor medewerkers gedesillusioneerd stoppen met hun tegengeluid. Ze doen hun werk nog, maar zijn hun motivatie om nog mee te denken kwijtgeraakt. Anderen gaan weg. Zo heb ik veel goede mensen hun organisatie zien verlaten en hun kwaliteiten bij de concurrent inzetten. Dat is toch zonde?
Anderen gaan hun boodschap intern steeds luider verkondigen en worden door het team als vervelend ervaren. Maar zijn zij dat?

Kan het anders?
Mijn eerste vraag is altijd wat maakt dat deze mensen dit doen. Mensen doen nooit zomaar iets. Ze willen iets bereiken met hun acties. Misschien denkt die ”drammer” de organisatie te behoeden voor een kostbare fout. Misschien is die denker die het besluit volgens het team ophoudt, de enige die ziet dat het anders moet. Hoe vaak hoor je niet dat de klokkenluider, die eerst niet serieus werd genomen, later geprezen wordt. Maar vraag niet wat hij heeft moeten doorstaan!
Wanneer er nooit een heroverweging over een besluit plaatsvindt, wanneer niemand zich afvraagt of dit echt het beste is, kan er sprake zijn van groepsdenken.

2014-02-07 10.20.352014-02-07 10.19.49

Zelfde rozet, ander perspectief!

Wat kun jij daarmee?
Net als het glasrozet hierboven is er altijd een andere lichtinval mogelijk. Met een andere kleur als resultaat.
Komt groepsdenken in jouw team voor? Zoekt jouw team niet het beste idee, maar het idee dat het snelst voor consensus zorgt. Iedereen vindt toch dat…, niet waar.
Zo maak je een waardevol tegengeluid, waardeloos.
Of…
Bezie eens met een ander licht het tegengeluid. Wees zelf kritisch op snelle groepsbesluiten.
Ik moest letterlijk van de ene naar een andere kamer door een deur om het kleurverschil zelf te ervaren.

Misschien moet je jouw oor op een andere plek in de organisatie leggen, eens koffie te drinken met de drammer. Of leg je zelf geen zelfcensuur op. Heb lef. Doe een stap, verschuif je perspectief en ontdek de andere kleur.

Succes!

Deze blog is de laatste uit een serie van 3 over perspectieven in organisaties.
Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt? Wat zijn jouw succesverhalen? Ik waardeer het als je dit deelt door een kort commentaar. Of reageer via social media.

Meer weten over wat ik doe? Lees hier verder.

Goede chemie!

Lia van Loo

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Drie perspectieven binnen organisaties: 2 Draken bestrijden?

Ben je manager of leidinggevende van een team of een teamlid die meer wil weten over hoe een organisatie of je team beter samenwerkt?

Help een draak !!

Die draak zag ik in Barcelona. Daar bewonderde ik een huis, gebouwd door Gaudi. Dit Casa Batllo heeft geen enkele hoek, alles is golvend als de zee.De voorgevel van mozaïek lijkt op schubben van een reptiel. De zuilen op de poten en het golvende mozaïeken dak, de ruggengraat van een enorme draak. De balkons zijn als een vleermuis. Anderen zien in zo`n balkon Venetiaanse maskers. Iedereen heeft zo zijn eigen beleving van het gebouw. Als echte natuurliefhebber, zie ik vooral veel natuurvormen terug.Wat zie jij ? Vleermuis of masker?

Wat zie jij ?
Vleermuis of masker of……?

Wat heeft dat nu met teams te maken?

In teams werken mensen allen vanuit hun eigen referentiekader. En dat botst wel eens als er een besluit moet worden genomen. Het is een masker! Nee het is een vleermuis! Nee, het is een … En zo bekvechten ze de vergadertijd vol. De rest zit er gefrustreerd bij, of wordt gedwongen om een kant te kiezen. Afdelingen staan zo ook wel tegenover elkaar. Zo ontstaan draken van discussies. Die draken bevechten is erg vermoeiend voor iedereen en ook weinig zinvol.

Jouw manier van kijken en denken heeft grote invloed op jouw werkgedrag. Van hoe jij je werk organiseert tot hoe je communiceert. Doordat je anders kijkt en denkt, benader je uitdagingen en gebeurtenissen op een heel andere manier. Wanneer je met iemand moet samenwerken, kan er dus frictie ontstaan, simpelweg omdat je situaties anders inschat en benadert. Er zijn gewoon meerdere visies op een situatie….

Kan het anders?

Veelal heeft jouw eigen beleving van een standpunt vooral te maken met je opvoeding, ervaring en voorkeur.        Ik zie als natuurliefhebber veel natuurvormen in Casa Battlo. Mijn vriend, de architect, bewondert de architectuur. Dit heeft te maken met de manier waarop we beiden geleerd hebben te kijken. En….. ze zijn beiden waar! Het is in een discussie ook niet altijd of … of…. , maar veel vaker én… én…  Als je nog nooit een Venetiaans masker hebt gezien, kun je dat ook niet herkennen, laat staan waarderen. Dat moet je leren ontdekken en herkennen.

Dat geldt ook binnen organisaties en teams. Je kunt een ander niet overtuigen van jouw beleving of standpunt. Wel iemand overschreeuwen, of als leidinggevende jouw visie afdwingen. Geen echt constructieve samenwerking binnen je team….

Wat kun jij doen?

Het begint met het bewust zijn van jouw eigen en andermans referentiekader. Welke kennis en ervaring heb jij opgedaan? Welke waarheid (lees waarde) heeft de gekozen oplossing voor jou? En weet je die waarde ook van die ander? Wat maakt dat je collega vasthoudt aan zijn standpunt. Vraag het eens! En vooral: luister er eens naar, stel je open! Misschien zit er voor jou ook iets moois en waardevols in die andere zienswijze. Misschien kom je tot de conclusie dat de oplossing niet zo zwart / wit ligt en kun je zaken samen bijstellen.

Zit je als toehoorder bij zo`n draak van discussie, vraag dan beiden eens echt naar elkaar te luisteren. Daardoor leer je zelf ook anders naar een probleem of oplossing te kijken. Dat geeft vaak meer begrip wederzijds voor elkaars standpunten en leidt tot een beter gewogen besluit. Iedereen profiteert!.

Dan geniet je samen van een draak op het dak op een art nouveau gebouw. Geniet van de draak!

Samen waarde delen en genieten

Deze blog is de 2e uit een serie van 3 over perspectieven in organisaties. De volgende gaat over het perspectief van vertrouwen.

Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt? Wat zijn jouw succesverhalen? Ik waardeer het als je dit deelt door een kort commentaar. Of reageer via de social media.

Meer weten over wat ik doe? Lees hier verder.

Goede chemie!

Lia van Loo

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Drie perspectieven binnen organisaties. Durf jij geschiedenis te schrijven?

Ben je manager of leidinggevende van een team of een teamlid dat meer wil weten over hoe een organisatie of team beter functioneert?

Daarvoor wil ik je meenemen naar Barcelona. Een schitterende stad die al een tijdje op het verlanglijstje van mij en mijn vriend Robert stond. In het voorjaar maakte ik eindelijk kennis met de stad en de prachtige bouwwerken van Gaudi. Vooral Casa Batlló sprak mij erg aan. Een gebouw dat Gaudi in 1904 ontwierp voor de textielfamilie Batlló. Een bijzonder gebouw van buiten en van binnen. En dat voor mij symbool werd voor drie perspectieven binnen organisaties die ik graag met je deel. In deze blog de eerste: het perspectief van de geschiedenis.

nieuwe kleuren en  vormennieuwe kleuren en vormen

Gaudi deed het gewoon
Gaudi was iemand die zijn tijd ver vooruit was. Bij zijn diploma-uitreiking in 1878 zei zijn directeur Rogent: Ik heb een dwaas of een genie laten slagen. Het werd een groot genie, dat weten wij nu.
Soms weet je pas achteraf of iets slaagt. Je moet het eerst anders doen en het lef hebben om anders te zijn. Gaudi deed het met nieuwe vormen, ander gebruik van materialen, zijn kleuren en mozaïeken. En daar genieten nu jaarlijks miljoenen mensen van. En de kassa rinkelt er elke dag!

Wat heeft dat met teams te maken?
Ik zie dat veranderingen en ideeën soms belachelijk, te duur of niet realistisch worden genoemd. Vaak opmerkingen van mensen die het bekende vast willen houden. Waarom veranderen?
Maar organisaties ontwikkelen en veranderen in de tijd, net als mensen zelf.
Eigenlijk zijn veel nieuwe ideeën prima werkbaar. Alleen zo ontstaan er nieuwe dingen waar anderen 100 jaar later nog naar komen kijken. (Alleen zo schrijf je geschiedenis.)

Hoe doe je dat?
Lef hebben
Iedereen heeft lef, jij ook!
Denk eens na waar je nu staat en hoe je daar kwam. Je hebt nieuwe mensen ontmoet, bent andere fasen in je leven of werk in gegaan. Wat maakte dat je dat deed?
Neem die ervaring mee naar het nu en probeer iets (kleins) te veranderen. Zeg eens een keer nee als je het ergens niet mee eens bent. Probeer een nieuwe weg in te slaan en kijk waar je die brengt als team.
Je ziet dat bijvoorbeeld tegenwoordig een groepsap wordt gebruikt voor een snel teamoverleg. Of dat mensen thuis werken. Welke ideeën heb jij? En als een nieuw idee geopperd wordt, kijk eens naar de mogelijkheden, probeer het eens uit!
Tijd nemen
Door steeds op dezelfde manier bezig te zijn en blijven, is je tijd op voor vernieuwende zaken. Lees eens een boek of artikel voor nieuwe ideeën. Praat met anderen wat er beter kan. Even stil staan als team bij waar je mee bezig bent, geeft inzicht. Is dit wat we willen? Is dit nog goed voor onze organisatie en klanten? Maak daarvoor regelmatig tijd in jouw agenda.
Moeite doen
Ja, je zult moeite moeten doen. Het zal niet altijd vanzelf gaan.
Gaudi bouwde 4 jaar lang aan dit huis. Maar Gaudi deed het niet alleen. Hij maakte een plan en haalde er goede bouwvakkers bij. Welke moeite neem jij? Bij wie vraag jij versterking?
En als het eens tegenzit, wil je leren van wat er niet lukt?

Je moet niet veranderen om te blijven doen, wat je altijd al deed.
Maar je verandert juist om andere, verrassende en winstgevende mogelijkheden te creëren. Voor jezelf en voor je team.

De geschiedenis zal leren of jij de juiste weg hebt gekozen. Succes!!!

2014-02-07 13.07.37

Deze blog is de 1e uit een serie van 3 over perspectieven in organisaties. De volgende gaat over het perspectief van je referentiekader.

Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt? Wat zijn jouw succesverhalen? Ik waardeer het als je dit deelt door een kort commentaar. Of reageer via de social media.

Meer weten over wat ik doe? Lees hier verder.

Goede chemie!

Lia van Loo

Posted in Geen categorie | Leave a comment

Wanneer gooi jij iets in de groep?

Beste lezer, en (toekomstig?) volger,

Mijn eerste stappen op het blogpad gooi ik in de groep op het web. Verhalen van medebloggers maakten me nieuwsgierig. Dan is er maar één ding te doen: lef hebben! Gewoon zelf beginnen. En zie: mijn eerste blog!

Eerst maar even een korte introductie. Ik ben Lia van Loo, 47 jaar.  Ik houd wel van onbekende paden. Geen idee wat ik daar tegenkom en dat maakt het spannend. Ik weet inmiddels ook dat ik er altijd weer van leer. Een geruststellende ervaring die ik meeneem op dit pad.

Het centrale thema van mijn blog is groepsprocessen en hoe mensen met elkaar communiceren. In het dagelijks leven, en vooral binnen organisaties en teams. Want dat voedt mijn passie: teams en groepen mensen beter laten samenwerken. Aandacht voor de mensen die het moeten doen en hun communicatie onderling. Daarom “gooi” ik zaken in de groep. Om te zien wat er zich ontwikkelt en wat we ervan leren.

Waarom teams en groepen?

Hoe is mijn passie ontstaan? Ik ben vanaf mijn jeugd actief in sport- en scoutingteams. Ik zag goede (en minder goede) trainers en coaches. Mijn interesse in mensen en hoe ze met elkaar omgaan, leidde tot mijn studie groepswerk. Hoe begeleidt je groepen, kinderen of volwassenen? In de jeugdhulpverlening was ik groepsleider en een aantal jaar leidinggevende. Als manager ontdekte ik dat bepaalde patronen zich herhalen in groepen.

Soms gaat samenwerking vanzelf en dan is er (ineens) gedoe op de werkvloer. In de zorg, in een fabriek, een winkel, op kantoor. Iedereen kent wel teams of organisaties waar collega`s moeizaam communiceren, elkaar niet meer begrijpen. De sfeer is niet goed en samenwerken gaat niet (meer) vanzelf. Zoals een projectteam dat het niet eens wordt over de uitvoering. Een team dat na een reorganisatie met minder mensen verder moet. Teams waarin niemand wat over heeft voor elkaar. Hoe kan dat nu? Welke processen spelen daar een rol? Daar heb ik me in verdiept, want dat kan anders! Die kennis deel ik graag met jou!

Mijn Visie:

Mijn doel is communicatie in teams krachtig te houden en te verbeteren. Ik noem dit ‘Chemie tussen mensen versterken’.

Daarom heb ik mijn bedrijf  `t Lab, chemie tussen mensen’  opgericht.

Die chemie tussen mensen is te sturen. Het gaat er om op het juiste moment bepaalde stappen te nemen. Stap 1 is samen met een team onderzoeken waar men last van heeft. Dat betekent werken aan vertrouwen om zaken in de groep te (leren) gooien. Open zijn en lef hebben. Het onbekende pad in te slaan met elkaar. Leren van wat er niet goed is gegaan. Want iedereen wil graag met plezier en zonder stress naar zijn werk gaan.

Wat kun jij er mee?

Allemaal leuk en aardig, maar wat kun jij hier nu mee? Meer dan je denkt! Allereerst wil ik jou door deze blog bewust maken van ‘gedoe’ dat er op de werkvloer speelt. Misschien speel je zelf onbewust een rol, zit je in zo`n team dat de chemie kwijt is. Wat doe jij om jouw team(s) beter te laten functioneren? Vanuit mijn expertise wil ik jouw sparringpartner zijn bij teamprocessen, communicatie en groepsdynamica.

Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt? Wat jouw succesverhalen zijn? Ik waardeer het als je dit deelt door een kort commentaar op mijn eerste blog. Of reageer via de social media.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Meer weten over wat ik doe? Lees hier verder.

Goede chemie!

Lia van Loo

Posted in Geen categorie | Tagged , , , , , , , ,